U kunt ons bellen tussen 9.00 - 20.00 op 085 0030600

Vraag en antwoord

Op deze pagina geven wij antwoord op uw vragen. Hieronder ziet u een overzicht van een aantal veel voorkomende vragen. Door op een vraag te klikken krijgt u het antwoord te zien. Heeft u een vraag die niet in het overzicht staat? Neem dan gerust contact met ons op

Hoe snel kan mijn elektrisch auto laden?

Er zijn diverse soorten laadstations met verschillende eigenschappen. Zo hebben laadstations verschillende laadvermogens. Langs de snelweg wordt er veel sneller geladen dan bij een publiek laadpunt in de stad. Hoe snel een elektrische auto weer opgeladen is, hangt dan ook af van de gebruikte laadpaal. Naast de laadpaal hebben ook de accu en de oplader in de auto een grote invloed op de laadsnelheid.
Hieronder een overzicht van de verschillende elektrisch auto’s en de laadsnelheid per type laadstation:

Kan ik subsidie aanvragen voor een laadpaal?

Om het elektrisch rijden te stimuleren, zijn er subsidies beschikbaar gesteld door de overheid voor de aanschaf van een elektrische auto en/of laadpaal. Doordat je bij de aanschaf van een elektrische auto ook moet investeren in de laadinfrastructuur op de zaak heeft de overheid verschillende subsidies ter beschikking gesteld. Hierdoor verlaag je de kosten voor het aanschaffen van een laadpaal. De laadpalen van Justplugin zijn geschikt om mee te nemen bij het indienen van uw subsidieaanvraag.

MIA, KIA en VAMIL regeling

De volgende subsidies komen in aanmerking voor de investering in de laadfaciliteiten:

  • de MIA regeling: Milieu investeringen aftrek van 36%
  • de KIA regeling: Klein investeringsaftrek van 28%
  • de VAMIL regeling: Willekeurige afschrijving milieu- investeringen. Vervroegd afschrijven tot 75% in één jaar.

Meer informatie en een rekenvoorbeeld klik op de afbeelding hieronder.

Subsidies laadinfrastructuur 2019

 

Hoe selecteer ik de juiste laadpaal voor mijn auto of wagenpark?

Dit hangt af van uw specifieke situatie en wensen. Bij de keuze moeten we namelijk rekening houden met de capaciteit van uw netwerk en de auto(‘s) die geladen moeten worden. Hierover geeft Justplugin u graag advies.

Wat kost het om een elektrische auto op te laden?

Elektrische auto’s zijn vele malen goedkoper in het gebruik dan hun traditionele tegenhangers met een benzine- of dieselmotor. In Nederland zijn de gemiddelde kosten voor elektrisch laden 22 tot 35 eurocent per kWh. Kijkt u bijvoorbeeld naar een elektrische auto met een lege accu en ongeveer 12 kWh accuvermogen. Deze auto kan 60 tot 80 km op één laadbeurt rijden. Het opladen kost dan 12 x 0,22 = € 2,64. Dit betekent dat het stroomverbruik slechts 3 tot 4 eurocent per kilometer bedraagt.

Kan ik ook laadpalen aanbieden zonder zelf te hoeven investeren?

Dat kan. Justplugin exploiteert laadpalen bij instellingen en bedrijven en biedt laadstations aan in de vorm van een abonnement. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Hoe groen is de groene energie van Justplugin?

Justplugin werkt samen met ServiceHouse, een leverancier van écht groene energie. ServiceHouse is onlangs getest door Klimaatbureau Hier. De energie van ServiceHouse is toen gekwalificeerd als 100% opgewekt in Nederland met behulp van duurzame bronnen.

Hoeveel kan ik besparen met gebruik van zonnepanelen?

Dat is afhankelijk van de beschikbare ruimte op uw dak, uw huidige energieverbruik en uw wensen. Meestal voorzien de panelen in voldoende elektriciteit gedurende de dag, in de avond uren gebruikt u dan weer de energie geleverd door uw energieleverancier. Uiteraard is dit afhankelijk van de ruimte op uw dak en uw verbruik. Justplugin plaatst overigens nooit meer panelen dan noodzakelijk om de optimale opbrengst te realiseren.

Kan ik het dak van mijn bedrijf beschikbaar stellen voor Postcodestroom?

Als er voldoende deelnemers zijn voor postcodestroom in het gebied rondom uw bedrijf is dat mogelijk. Meer weten? Op de Postcodestroom pagina vindt u meer informatie. Als u zelf geen ruimte heeft voor zonnepanelen is het andersom natuurlijk ook mogelijk om op die manier duurzame energie af te nemen.

Wat betekent elektrisch rijden voor mijn energierekening?

Het gemiddelde jaarlijkse stroomverbruik (per huishouden) bedraagt in Nederland 3500 kW. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 3000 kW per jaar bij een jaarlijks afgelegde afstand van 15.000 km. De energierekening zal daarom stijgen. Natuurlijk vangt u het merendeel op door de grote besparing op benzine of diesel. Daarnaast kunt u besparen door gebruik te maken van zonnepanelen en door uw auto ’s nachts op te laden. Dit zorgt ervoor dat elektrisch rijden vele malen voordeliger is.

Hoe zit het met stroomkosten en zakelijk gebruik?

In een situatie waar de werkgever de stroomkosten van een zakelijk gebruikte auto vergoedt, worden deze door ons automatisch verrekend en uitgekeerd aan de werknemer.

Kan ik ook laden bij openbare oplaadpunten?

Er bevinden zich overal in Nederland laadstations, niet alleen langs snelwegen, maar ook bij openbare parkeerplaatsen, winkelcentra, hotels en ziekenhuizen. Om toegang te krijgen tot deze laadpalen heeft u een laadpas met ‘interoperabiliteit’ nodig. Justplug kan hiervoor zorgen, de kosten van dat gebruik worden ook automatisch verrekend.

Kan de stroom die ik thuis gebruik, vergoed worden door mijn werkgever?

Als u de stroomkosten vergoedt voor een werknemer, worden de werkelijk verbruikte kWh door ons (via een backoffice abonnement) automatisch maandelijks aan u gefactureerd en uitbetaald aan de werknemer.

Hoe kan ik met een beperkte netwerkcapaciteit elektrische auto’s laden?

Met een energiemanager kunt u veilig en sneller uw elektrische auto opladen met duurzame energie, zonder dat u een dure netverzwaring nodig heeft.

Hoe kies ik de juiste laadpaal voor mijn auto?

Dit hangt af van uw specifieke situatie en wensen. Bij de keuze moeten we namelijk rekening houden met de capaciteit van uw netwerk en de auto(‘s) die geladen moeten worden. Hierover geeft Justplugin u graag advies.

Welke typen elektrische auto’s zijn er?

Er  zijn drie typen electrische auto’s die geheel of gedeeltelijk op elektrische stroom kunnen rijden. Een auto  met alleen een elektromotor, voorzien van een elektromotor met range extender en de plug-in hybrides. Wat zijn nu de verschillen en de voor- en nadelen?

Volledig elektrisch (BEV)
Volledig elektrische auto’s hebben uitsluitend een elektromotor. Er hoeft dus geen dure brandstof in. Ze stoten tijdens het rijden geen schadelijke stoffen uit. Bij een volledig elektrische auto is dat op dit moment in de praktijk doorgaans na 150 kilometer. Daarna zul je de auto weer moeten opladen.

+ stroom is voordeliger dan brandstof, goed voor het milieu
– actieradius beperkt tot actieradius van batterij, langere laadtijd? Ten opzichte van, vaak kunnen deze auto’s sneller laden.

Range extender (E-REV)
Elektrische auto’s met een range extender rijden ook volledig op stroom. Met dit verschil, dat er een kleine brandstofmotor aan boord is voor wanneer de stroom op dreigt te raken. Die brandstofmotor drijft niet de wielen aan, maar laadt de accu bij. Zo kun je de reis elektrisch vervolgen, al komt de stroom dan niet meer uit de muur, maar wordt-ie gemaakt met behulp van benzine of diesel. Met een range extender-auto zal je af en toe wel moeten tanken.

+ normale actieradius, nog altijd zuiniger dan een reguliere brandstofauto
– verbruikt (een beetje) fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

Plug-in hybride (PHEV)
Een hybride auto heeft zowel een brandstof- als een elektromotor. Wanneer je de accu’s ook aan een laadpaal kunt laden, spreken we van een plug-in hybride. Dankzij een groter accupakket kun je met een plug-in hybride grotere afstanden volledig elektrisch rijden.? Is de stroom op, dan rijd je op de brandstofmotor verder.

+ normale actieradius bij het gebruik van de brandstofmotor
– als je echt zuinig wil rijden, moet je het accupakket continu tussentijds bijladen, hij verbruikt ook fossiele brandstof en is daardoor minder goed voor het milieu

Is het ook mogelijk om een laadpaal te leasen?

Ja, bij Justplugin heeft u de mogelijkheid om een laadpaal te leasen. Dat kan handig zijn als u een verhuizing verwacht of als u liever een maandelijks bedrag betaalt.

Mijn energienetwerk heeft een beperkte capaciteit, kan ik wel gebruik maken van een laadpaal?

Justplugin heeft voor die situatie een oplossing, de ‘energiemanager.’ Deze manager zorgt ervoor dat uw elektrische auto alleen geladen wordt als de capaciteit beschikbaar is. Op die manier kunt u toch laden zonder een dure netverzwaring nodig te hebben.

Contact met Justplugin

Wilt u weten wat de beste oplossing is voor u? Justplugin adviseert u persoonlijk over de mogelijkheden. Ons advies is altijd volledig afgestemd op uw situatie.